Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa zawieszenie w prawach członka izby następuje w przypadku:
Zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa zawieszenie w prawach członka izby powoduje zakaz wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, o których mowa w art. 14 ust.1 pkt 1-5 ustawy Prawo budowlane, na okres zawieszenia.
W przypadku złożenia wniosku o zawieszenie w prawach członka izby z powodu: ciąży, urlopu macierzyńskiego, urlopu wychowawczego, urlopu rodzicielskiego, urlopu tacierzyńskiego, długotrwałego zwolnienia lekarskiego, okresu pobierania świadczenia rehabilitacyjnego, przy składaniu wniosku o zakończenie okresu zawieszenia, można złożyć wniosek o zwolnienie z opłaty administracyjnej zgodnie z § 11 Regulaminu (informacja poniżej).
W razie zawieszenia w prawach członka izby na wniosek, Krajowa Izba i okręgowa izba na wniosek zawieszonego członka izby, zwraca składki uiszczone za pełne miesiące kalendarzowe następujące po miesiącu, w którym uchwała o zawieszeniu w prawach członka izby stała się ostateczna. Wzory wniosków o zwrot składki znajdują się poniżej, w plikach do pobrania.
Wniosek o zawieszenie należy dostarczyć do biura izby, w terminie do 25 dnia miesiąca. Wzór wniosku o zawieszenie w prawach członka izby znajduje się poniżej w plikach do pobrania.
Zgodnie z Regulaminem postępowania przy zawieszaniu w prawach członka, skreślaniu z listy członków oraz wznawianiu członkostwa w Polskiej Izbie inżynierów Budownictwa stanowiącym załącznik do uchwały Krajowej Rady PIIB nr PIIB/KR/0018/2024 z dnia 11 września 2024 r. zakończenie okresu zawieszenia następuje na podstawie wniosku zawieszonego członka izby.
Wniosek o zakończenie okresu zawieszenia (wzór wniosku znajduje się poniżej w plikach do pobrania) należy dostarczyć do biura izby, w terminie do 25 dnia każdego miesiąca wraz z wymaganymi załącznikami:
Uchwała o zakończeniu okresu zawieszenia wraz z informacją o wysokości wymaganych (bieżących) składek członkowskich i składki na OC zostaną przesłane Pocztą Polską (list polecony za potwierdzeniem odbioru) na adres korespondencyjny członka Izby.
Uchwała o zakończeniu okresu zawieszenia zostanie podjęta na podstawie wymienionych powyżej dokumentów, ale wydanie zaświadczenia potwierdzającego członkostwo w izbie będzie możliwe dopiero po wpłacie bieżących składek członkowskich. Aby skrócić czas oczekiwania na wystawienie zaświadczenie o członkostwie należy opłacić bieżące składki członkowskie w momencie składania wniosku o zakończenie okresu zawieszenia.
Jeżeli zawieszenie w prawach członka izby nastąpiło na wniosek członka izby z następujących przyczyn: ciąża, urlop macierzyński, urlop wychowawczy, urlop rodzicielski, urlop tacierzyński, długotrwałe zwolnienie lekarskie, okres pobierania świadczenia rehabilitacyjnego, możliwe jest zwolnienie z opłaty administracyjnej ( § 11 Regulaminu). Wzór wniosku o zwolnienie z opłaty administracyjnej znajduje się w plikach do pobrania. Wniosek o zwolnienie z opłaty administracyjnej należy złożyć wraz z wnioskiem o zakończenie okresu zawieszenia.
Możliwość zwolnienia z opłaty administracyjnej nie dotyczy członków izby zawieszonych „przymusowo” tzn. z powodu nieuiszczania składek członkowskich.
Dokumenty potwierdzające przyczyny uzasadniające zwolnienie z opłaty administracyjnej:
W przypadku ewentualnych pytań prosimy o kontakt z Działem członkowskim DOIIB tel. 71 337 62 31 lub 71 337 62 31, e mail: biuro@dos.piib.org.pl.