Kieruje do strony głównej

Dolnośląska Okręgowa
Izba Inżynierów Budownictwa

Przenosi do strony głównej

Dolnośląska Okręgowa
Izba Inżynierów Budownictwa

Zawieszenie w prawach członka izby

Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa zawieszenie w prawach członka izby następuje w przypadku:

  1. orzeczenia kary, o której mowa w art. 96 ust 1 pkt 3 ustawy Prawo budowlane;
  2. orzeczenie kary dyscyplinarnej o zawieszeniu w prawach członka izby;
  3. nieuiszczaniu składek członkowskich przez okres dłuższy niż 6 miesięcy (tzw. zawieszenie przymusowe).
  4. wniosku członka izby, który czasowo zaprzestał wykonywania samodzielnych funkcji technicznych
    w budownictwie (tzw. zawieszenie na wniosek/zawieszenie na życzenie);

Zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa zawieszenie w prawach członka izby powoduje zakaz wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, o których mowa w art. 14 ust.1 pkt 1-5 ustawy Prawo budowlane, na okres zawieszenia.

W przypadku złożenia wniosku o zawieszenie w prawach członka izby z powodu: ciąży, urlopu macierzyńskiego, urlopu wychowawczego, urlopu rodzicielskiego, urlopu tacierzyńskiego, długotrwałego zwolnienia lekarskiego, okresu pobierania świadczenia rehabilitacyjnego, przy składaniu wniosku o zakończenie okresu zawieszenia, można złożyć wniosek o zwolnienie z opłaty administracyjnej zgodnie z § 11 Regulaminu (informacja poniżej).

W razie zawieszenia w prawach członka izby na wniosek, Krajowa Izba i okręgowa  izba na wniosek zawieszonego członka izby, zwraca składki uiszczone za pełne miesiące kalendarzowe następujące po miesiącu, w którym uchwała o zawieszeniu w prawach członka izby stała się ostateczna. Wzory wniosków o zwrot składki znajdują się poniżej, w plikach do pobrania.

Wniosek o zawieszenie należy dostarczyć do biura izby, w terminie do 25 dnia miesiąca. Wzór wniosku o zawieszenie w prawach członka izby znajduje się poniżej w plikach do pobrania.

ZAKOŃCZENIE OKRESU ZAWIESZENIA W PRAWACH CZŁONKA IZBY

Zgodnie z Regulaminem postępowania przy zawieszaniu w prawach członka, skreślaniu z listy członków oraz wznawianiu członkostwa w Polskiej Izbie inżynierów Budownictwa stanowiącym załącznik do uchwały Krajowej Rady PIIB nr PIIB/KR/0018/2024 z dnia 11 września 2024 r. zakończenie okresu zawieszenia następuje na podstawie wniosku zawieszonego członka izby.

Wniosek o zakończenie okresu zawieszenia (wzór wniosku znajduje się poniżej w plikach do pobrania) należy dostarczyć do biura izby, w terminie do 25 dnia każdego miesiąca  wraz z wymaganymi załącznikami:

  1. dowodem wniesienia opłaty administracyjnej na konto DOIIB ul. Odrzańska 22, 50-114 Wrocław w Bank Millennium S. A., nr: 81 1160 2202 0000 0000 3484 6499:
    • jeśli zawieszenie członkostwa nastąpiło przed 01.01.2025 r. opłata administracyjna wynosi 100 zł.
    • jeśli zawieszenie członkostwa nastąpiło po 31.12.2024 r. opłata administracyjna wynosi 380 zł.
    • Jeżeli zawieszenie w prawach członka izby nastąpiło na wniosek członka izby z przyczyn określonych w z § 11 Regulaminu postępowania przy zawieszaniu w prawach członka, skreślaniu z listy członków oraz wznawianiu członkostwa w Polskiej izbie Inżynierów Budownictwa, możliwe jest zwolnienie z opłaty administracyjnej (informacja poniżej).
  2. dowodem zapłaty zaległych składek za okres poprzedzający zawieszenie. Składki należy wpłacić na indywidualne konta bankowe, na które były wpłacane składki przed zawieszeniem w prawach członka izby.

Uchwała o zakończeniu okresu zawieszenia wraz z informacją o wysokości wymaganych (bieżących) składek członkowskich i składki na OC zostaną przesłane Pocztą Polską (list polecony za potwierdzeniem odbioru) na adres korespondencyjny członka Izby.

WAŻNE:

Uchwała o zakończeniu okresu zawieszenia zostanie podjęta na podstawie wymienionych powyżej dokumentów, ale wydanie zaświadczenia potwierdzającego członkostwo w izbie będzie możliwe dopiero po wpłacie bieżących składek członkowskich. Aby skrócić czas oczekiwania na wystawienie zaświadczenie o członkostwie należy opłacić bieżące składki członkowskie w momencie składania wniosku o zakończenie okresu zawieszenia.

 WARUNKI ZWOLNIENIA Z OPŁATY ADMINISTRACYJNEJ:

Jeżeli zawieszenie w prawach członka izby nastąpiło na wniosek członka izby z następujących przyczyn: ciąża, urlop macierzyński, urlop wychowawczy, urlop rodzicielski, urlop tacierzyński, długotrwałe zwolnienie lekarskie, okres pobierania świadczenia rehabilitacyjnego, możliwe jest zwolnienie z opłaty administracyjnej ( § 11 Regulaminu). Wzór wniosku o zwolnienie z opłaty administracyjnej znajduje się w plikach do pobrania. Wniosek o zwolnienie z opłaty administracyjnej należy złożyć wraz z wnioskiem o zakończenie okresu zawieszenia.

Możliwość zwolnienia z opłaty administracyjnej nie dotyczy członków izby zawieszonych „przymusowo” tzn. z powodu nieuiszczania składek członkowskich.

Dokumenty potwierdzające przyczyny uzasadniające zwolnienie z opłaty administracyjnej:

  • ciążę – zaświadczenie lekarskie potwierdzające stan ciąży,
  • urlop macierzyński – zaświadczenie pracodawcy o udzieleniu urlopu macierzyńskiego lub zaświadczenie ZUS
    o pobieraniu zasiłku macierzyńskiego lub urlopie macierzyńskim,
  • urlop wychowawczy – zaświadczenie pracodawcy o udzieleniu urlopu wychowawczego lub zaświadczenie ZUS
    o pobieraniu zasiłku wychowawczego lub urlopie wychowawczym,
  • urlop rodzicielski – zaświadczenie pracodawcy o udzieleniu urlopu rodzicielskiego lub zaświadczenie ZUS o pobieraniu zasiłku macierzyńskiego lub urlopie rodzicielskim,
  • urlop tacierzyński – zaświadczenie pracodawcy o udzieleniu urlopu tacierzyńskiego lub zaświadczenie ZUS o pobieraniu zasiłku macierzyńskiego lub urlopie tacierzyńskim,
  • długotrwale zwolnienie lekarskie – zaświadczenie lekarskie potwierdzające niezdolność do pracy przez okres dłuższy niż 33 dni lub zaświadczenie z ZUS o pobieraniu zasiłku chorobowego,
  • okres pobierania świadczenia rehabilitacyjnego – decyzja ZUS o przyznaniu świadczenia rehabilitacyjnego.

W przypadku ewentualnych pytań prosimy  o kontakt z Działem członkowskim DOIIB tel. 71 337 62 31 lub 71 337 62 31, e mail: biuro@dos.piib.org.pl.