Zgodnie z art. 42 ust. 1 i 2 ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa, zawieszenie w prawach członka izby następuje w przypadku:
W przypadku złożenia wniosku o skreślenie z listy członków izby (ad. pkt 1) z przyczyn określonych w § 11 Regulaminu postępowania przy zawieszaniu w prawach członka, skreślaniu z listy członków oraz wznawianiu członkostwa w Polskiej izbie Inżynierów Budownictwa, przy ponownym wpisie na listę członków możliwe jest złożenie wniosku o zwolnienie z opłaty administracyjnej (informacja poniżej).
Wzór wniosku o skreślenie z listy członków izby znajduje się poniżej w plikach do pobrania. Wniosek o skreślenie należy dostarczyć do biura izby, w terminie do 25 dnia miesiąca. Informacje o warunkach jakie należy spełnić, aby uzyskać ponowny wpis na listę członków izby znajdują się w zakładce: „WNIOSEK O WPIS NA LISTĘ CZŁONKÓW IZBY”.
W przypadku śmierci członka izby (ad. pkt 4) skreślenie z listy członków izby następuje uchwalą okręgowej rady na podstawie aktu zgonu (kopia/skan). Spadkobiercy zmarłego członka izby mogą złożyć wniosek o zwrot składek członkowskich (informacja poniżej). Mogą również wystąpić o zapomogę losową zgodnie informacją znajdującą się na naszej stronie internetowej: https://dos.piib.org.pl/strefa-doiib/pomoc-kolezenska/zapomoga-losowa/
W razie skreślenia z listy członków izby, Krajowa Izba i okręgowa izba na wniosek byłego członka izby lub jego spadkobiercy zwraca składki uiszczone za pełne miesiące kalendarzowe następujące po miesiącu, w którym uchwała o zawieszeniu w prawach członka izby stała się ostateczna. Wzory wniosków o zwrot składki znajdują się poniżej, w plikach do pobrania.
Jeżeli skreślenie z listy członków izby nastąpiło na wniosek członka izby z następujących przyczyn: ciąża, urlop macierzyński, urlop wychowawczy, urlop rodzicielski, urlop tacierzyński, długotrwałe zwolnienie lekarskie, okres pobierania świadczenia rehabilitacyjnego, możliwe jest zwolnienie z opłaty administracyjnej ( § 11 Regulaminu). Wzór wniosku o zwolnienie z opłaty administracyjnej znajduje się w plikach do pobrania. Wniosek o zwolnienie z opłaty administracyjnej należy złożyć wraz z wnioskiem o zakończenie okresu zawieszenia.
Możliwość zwolnienia z opłaty administracyjnej nie dotyczy członków izby skreślonych „przymusowo” tzn. z powodu nieuiszczania składek członkowskich.
Dokumenty potwierdzające przyczyny uzasadniające zwolnienie z opłaty administracyjnej:
W przypadku ewentualnych pytań prosimy o kontakt z Działem członkowskim DOIIB tel. 71 337 62 31 lub 71 337 62 31, e mail: biuro@dos.piib.org.pl.